Isnin, 19 September 2011

Baju Nabi Adam



Baju tersebut hanyalah replika dibuat di Jeddah, Arab Saudi. Sekadar untuk melihat setinggi manakah rupa bentuk Nabi Adam A.S. Tempoh menjahit 18 hari. Panjang 29 meter dan lebar 9 meter...

Pakaian panjang Adam bapa kita: idea dan penyediaan, reka bentuk dan pelaksanaan Saudi muda / Hamdan bin Odeh Beheiri Mas'udi.

Inovasi dari kampung rantau Tabuk, dibantu oleh jahit 4 daripada tukang jahit.
Beliau berkata orang muda itu menyebut bahawa idea berasal dari pembacaan biografi Adam saw.Dan panjang seperti yang dinyatakan dalam tempoh 60 hasta hadis-hadis.

Berikut adalah butir-butir menjahit pakaian
Untuk menjahit pakaian ini adalah 18 hari
Bilangan kain potensi yang digunakan dalam menjahit pakaian ini ialah 40 Tenaga (roll penuh)dan 30 Kili benang

Panjang pakaian adalah seperti berikut:
Pakaian panjang 29 meter. Memperkenalkan antara bahu 9 meter dan lebar 12 meter dari bawah dan panjang jumlah 10 meter. Garis pusat leher 6 meter dan 2 meter disekeliling.

Bukti Nabi Muhammad (Imam Ahmad di dalam Musnad dari Abu Hurairah ra ra, bahawa Rasulullah saw berkata: Adam panjang enam puluh hasta dalam tujuh hasta lebar.)





السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ياطة ثوب بطول أبينا آدم: فكرة وإعداد وتصميم وتنفيذ الشاب السعودي / حمدان بن عوده البحيري المسعودي .

من قرية البدع بمنطقة تبوك، ساعده في الخياطة 4 من الخياطين .
ويقول الشاب المذكور أن الفكرة نشأت من قراءته لسيرة سيدنا آدم عليه السلام
وأن طوله كما ورد في الأحاديث 60 ذراعًا .

وإليكم تفاصيل خياطة الثوب
مدة خياطة هذا الثوب هي 18 يوم
أما عدد طاقات الأقمشة المستخدمة في خياطة هذا الثوب فهي 40 طاقة ( لفة كاملة )
و 30 ألف بكرة خيط
أما أطوال الثوب فهي على النحو التالي :
طول الثوب 29 مترًا . وعرض مابين الكتفين 9 أمتار وعرضه من الأسفل 12 متر.
وطول الكم 10 أمتار . وقطر الرقبة 6 أمتار ومحيطها 2 متر .

والاثبات من سيدنا محمد (روى الإمام أحمد في مسنده عن أبي هريرة رضي الله عنه، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: كان طول آدم ستين ذراعاً في سبعة أذرع عرضاً. )



Khamis, 15 September 2011

24 perkara JANGAN dilakukan


Sesungguhnya di dalam hidup kita dikelilingi oleh perkara-perkara yg. menyeronokkan. Tetapi itulah sesungguhnya yg. mendatangkan keburukan kepada kita. Di bawah ini terdapat 24 perkara – perkara yg. jangan dilakukan yg. seharusnya kita ambil iktibar supaya kita dapat memuhasabah diri sendiri. :

1. Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini tidak disukai oleh ALLAH s.w.t.

2. Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar). Dikhuatiri terbawa keluar najis dan mengotori seluruh rumah kita.

3. Jangan makan dan minum dalam bekas yg. pecah @ sumbing. Makruh kerana ianya merbahayakan.

4. Jangan biarkan pinggan magkuk yg. telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan.

5. Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat)

6. Jangan makan tanpa membaca BISMILLAHHIRRAHMANNIRAHIM dan doa makan. Nanti makanan yg. dimakan adalah dari muntah syaitan.

7. Jangan keluar rumah tanpa niat membuat kebajikan @ kebaikan. Takut-takut mati dalam perjalanan.

8. Jangan pakai kasut atau selipar yg. berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.

9. Jangan biar mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.

10. Jangan bergaul bebas ditempat kerja. Banyak buruk dari baiknya.

11. Jangan menangguhkan taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa.

12. Jangan ego untuk meminta maaf kepada kedua ibubapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.

13. Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak silaturrahim..

14. Jangan lupa bergantung harap hanya kepada ALLAH s.w.t dalam setiap kerja kita. Nanti sombong bila berjaya dan kecewa pula bila gagal.

15. Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.

16. Jangan banyak ketawa nanti mati jiwa.

17. Jangan biasakan berbohong kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih sayang org kepada kita.

18. Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan kerana doa makhluk yg. teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH s.w.t.

19. Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan kekal selamanya. Carilah kehidupan dunia untuk akhirat.

20. Jangan duduk dalam bilik air terlalu lama kerana disitulah tempat tinggal jin kafir dan syaitan.

21. Jangan merokok dan memasang kemenyan kerana asap itu adalah makanan jin.

22. Jangan lupa membaca BISMILLAHIRRAHMANNIRAHAIM dan salam ketika masuk ke rumah dikhuatiri jin dan syaitan masuk bersama.

23. Jangan memakai tangkal kerana ALLAH s.w.t tidak sempurnakan agama seseorang itu jika memakai tangkal ini adalah kerana dikhuatiri kita bergantung kepada tangkal bukan kepadaNYA.

24. Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata jangan sebab semuanya untuk kebaikan dan sesungguhnya ALLAH s.w.t itu lebih mengetahui. Yang baik itu adalah dari ALLAH s.w.t dan yg. buruk itu dari hambanya juga. Wallahuallam.

Selasa, 13 September 2011

Hukum Suami Terminum Susu Isteri

Masalah ini pernah terjadi pada zaman shahabat, di mana ada seorang lelaki yang mengadu kepada sahabat Abu Musa Al-Asy'ari bahwa pada malam hari ia telah meminum air susu istrinya sendiri semasa sedang bersama dengan isterinya. Lalu kemudian Abu Musa Al-Asy'ari memberi fatwa bahwa ia dan istrinya telah haram atau telah menjadi mahram kerana sudah menjadi ibu susunya. Maka dalam khas ini Abu Musa Al-Asy'ari berpendapat bahwa suami tersebut telah tercerai dengan sendirinya kerana ia telah meminum air susu isterinya sendiri. Namun Abu Musa Al-Asy'ari menyuruh lelaki tersebut untuk bertanya kepada Ibnu Mash'ud karena dia dikenal lebih faqih.

Lalu lelaki tersebut bertanya hal yang sama kepada Ibnu Mash'ud. Ibnu Mash'ud malah balik bertanya kepada Abu Musa Al-Asy'ari, "Apa ini -lelaki tersebut- (disebut) seorang anak yang menyusu?" Pertanyaan ini bermakna pengingkaran dari Ibnu Mash'ud, bahwa yang disebut "radhii'" atau yang menyusu (secara bahasa) adalah anak-anak yang masih bergantung kepada air susu dan bukan seorang dewasa. Di sini Ibnu Mash'ud berpendapat bahwa seorang suami yang menyusu kepada isterinya tidaklah termasuk dalam hukum ibu susu seperti yang dikenal dalam Islam, di mana seorang anak yang menyusu kepada perempuan (yang bukan ibunya), maka perempuan itu menjadi ibu susunya dan menjadi mahramnya sekaligus menetapkan bahwa seluruh anak dari perempuan tersebut menjadi saudaranya sesusu dan menjadi mahram.

Pendapat Ibnu Mash'ud ini juga didukung hadits-hadits Nabi yang menyatakan bahwa hukum sesusuan itu berlaku jika susu yang diminum adalah yang menumbuhkan daging -yang hal ini hanya terjadi pada kanak-kanak dan bukan pada orang dewasa yang dagingnya tidak tumbuh lagi.
Al-Hafidz Ibnu Katsir rahimahullahu menyatakan bahwa majoriti para imam berpendapat penyusuan tidaklah menjadikan hubungan mahram kecuali bila penyusuan itu terjadi saat si anak berusia di bawah dua tahun. Adapun di atas itu maka tidak menjadikan hubungan mahram antara dia dan wanita yang menyusuinya. (Tafsir Ibnu Katsir, 1/290, 481)

Kerana penyusuan yang terjadi adalah ketika air susu dapat mengenyangkan dan menghilangkan dari rasa lapar.2” (HR. Al-Bukhari no. 5102 dan Muslim no. 1455)
setelah usia dua tahun, air susu ibu bukan lagi sumber makanan bagi si anak namun ia telah berpindah kepada makanan yang lain. Asy-Syaikh Abdurrahman bin Nashir As-Sa’di rahimahullah berkata: “Apabila seorang anak yang menyusu telah sempurna usianya dua tahun maka bererti telah sempurna penyusuannya. Setelah itu jadilah air susu kedudukannya seperti makanan yang lainnya sehingga penyusuan setelah dua tahun tidak termasuk dalam masalah mahram.”6 (Taisir Al-Karimir Rahman, hal. 104)



Berkata Imam At-Tirmidzi di bawah Bab Penyusuan Menyebabkan Pengharaman Dlm tempoh 2 tahun pertama: Diriwayatkan dari Qutaibah diriwayatkan dari Abu Awanah dari Hisham bin `Urwah dari Fathimah Bint Munzir dari Umm Salamah berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda: “Penyusuan akan menyebabkan HARAM sekiranya ia berlaku menyusu dan sebelum fitam (sblm 2 tahun).” At-Tirmidzi mengatakan, “Hadith ini hasan sahih dan majority para ahli ilmu dari kalangan para sahabat Rasulullah S.A.W mengamalkan bahawa penyusuan menyebabkan pengharaman sblm tamat tempoh 2 tahun dan penyusuan selepas itu tidak akan menyebabkan pengharaman.” (At-Tirmidzi shj meriwayatkan hadith ini dgn jalur rijal yang memenuhi syarat sahihain)

Kesimpulannya: Tidak mengapa bapa bayi berbuat demikian dan tidak menyebabkan berlaku pengharaman.

Wassalam

Rumusan:
Umur yg mempengaruhi susuan ialah (bayi) yg belum mencapai umur dua tahun. Ini ijma’ sahabat kecuali Aisyah ra. (Imam anNawawi, Syarah Sahih Muslim : 6/214; Imam Ibn Rusyd, Bidayah alMujtahid: 2/36). Madzhab Daudi atau Zahiri mendokong pendapat Aisyah dan diperkuat oleh Imam Ibn Hazm.
Madzhab Hanafi bayi bawah 2 tahun 6 bulan. Maliki pula dua tahun beberapa hari. WA

Kesimpulan: Dengan ini jelas hukum meminum atau terminum susu isteri adalah HARUS

10 Kelebihan Seks Untuk Kesihatan


Walaupun dikatakan banyak kelebihan dari segi kesihatan mengenai seks ini bukan bermakna anda boleh melakukan seks bagi yang belum berkahwin bagi orang islam.

Berikut 10 kelebihan seks buat kesihatan:

1. Menjadikan awet muda. Menurut penelitian, orang yang melakukan hubungan seksual tiga kali dalam seminggu terlihat empat sampai tujuh tahun lebih muda. Hal ini karena seks merupakan bentuk olah raga yang memberikan peremajaan kulit. Hubungan seks dilakukan dengan penuh semangat berarti akan banyak oksigen yang terpompa di sekitar tubuh yang dibawa darah dan nutrisi pada permukaan kulit.

2. Membuat tubuh menjadi fit. Meskipun seks bukan cara paling efektif untuk menurunkan berat badan, Anda dapat membakar antara 100 dan 250 kalori per jam dan juga olah raga otot-otot secara menyeluruh.

3. Meningkatkan mood. Ketika seorang wanita mencapai orgasme, mereka mengeluarkan suatu hormon seks yang disebut oxytocin yang diproduksi oleh bagian dasar otak yang dapat membangkitkan perasaan emosional seperti kehangatan dan saling asuh yang membantu meningkatkan pertalian di antara dua orang.

4. Menjaga Anda tetap langsing. Hubungan seksual meningkatkan tingkat insulin-seperti faktor penumbuh (IGF)-suatu hormon yang dapat mengontrol aktifitas enzim dalam sel-sel yang bertanggung jawab pada metabolisme lemak. Ketika tingkat IGF lebih tinggi dikeluarkan, membantu menghacurkan lapisan lemak.

5. Meningkatkan kekebalan. Penelitian telah menunjukkan bahwa orgasme dapat membantu menstimulus sistem kekebalan. Hal ini terjadi karena dapat meningkatkan tingkat T3 dan T4 sel lymphocyte-sejenis sel darah putih yang dapat memproduksi anti bodi dan menyerang infeksi sebanyak 20%.

6. Mengurangi stress. Ada bukti ilmiah yang kuat bahwa orgasme dapat memicu pengeluaran endorphins-bahan kimia yang dikeluarkan otak yang bertindak sebagai painkillers efektif.

7. Membantu mencegah penyakit jantung. Seks memiliki keuntungan khusus bagi pria, terutama jika mereka berumur 40 tahun lebih. Karena seks dapat membantu meningkatkan testosteron yang dapat melindungi jantung.

8. Membantu sirkulasi. Seks adalah olah raga yang dapat meningkatkan sirkulasi darah karena akan membiarkan oksigen dan nutrisi mengalir dalam aliran darah lebih mudah.

9. Memperpanjang hidup. Para peneliti telah menghubungkan hidup lebih panjang dengan frekuensi seks baik pria dan wanita.

10. Menurunkan risiko dalam kehamilan. Suatu penelitian tahun 1994 menemukan bahwa wanita yang melakukan seks dalam hubungan jangka panjang memiliki resiko komplikasi lebih kecil dalam masa kehamilan.

Selasa, 6 September 2011

Mael Lambung VS Ah Chai The Movie








Top 5 Box-Office Filem Tempatan:
KL Gangster - RM11.62 juta
Ngangkung - RM8.18 juta
Kongsi - RM8.09 juta
Khurafat - RM8.08 juta
Hantu Kak Limah Balik Rumah - RM7.90 juta

Mael Lambung VS Ah Chai The Movie mesti cecah RM12juta.. kepada peminat Maharaja Lawak & Jozan mari kita beri sokongan kepada mereka.. Jom tengok wayang..