Rabu, 2 September 2009

Konsep Field-to-Finish

Field-To-Finish (F2F) adalah Sistem Kerja Ukuran Hakmilik yang diautomasikan secara bersepadu sehingga ke hasil akhir tanpa melibatkan banyak proses kerja ulangan dalam peringkat kerja. F2F merupakan konsep yang dilaksanakan dengan mengintegrasikan ICT dan peralatan ukur moden. F2F merupakan pengurusan sistem ukuran hakmilik tanah secara digital sepenuhnya. Tiga komponen utama F2F ialah:

i. Sistem Ukur Total Station (STS)

ii. Sistem Automasi Pejabat Ukur Daerah (SAPD)

iii. Sistem Pengurusan Data Kadaster (SPDK)

Sistem Ukur Total Station (STS)
Sistem yang mula-mula dibangunkan adalah melibatkan pengukuran dan penawanan data di padang. Pembelian alat ukur total station yang pertama dilakukan dalam tahun 1994. Kemudian pada tahun 2002, sistem total station yang baru dengan keupayaan cerapan data di lapangan yang tinggi telah diperolehi.

Sistem Automasi Pejabat Ukur Daerah (SAPD)
Melalui sistem ini, semua maklumat pengurusan di Pejabat Ukur Daerah dan data-data teknikal pengukuran di lapangan diintegrasikan bagi mewujudkan sistem pengurusan sepenuhnya berasaskan ICT. Maklumat-maklumat daripada projek Sistem Pengurusan Data Kadaster (SPDK) di JUPEM Negeri disalurkan ke Total Station dan maklumat-maklumat dari Total Station pula disalurkan kembali ke SPDK. Dengan penyaluran maklumat secara dua hala ini, membolehkan ukuran di lapangan dilaksanakan secara lebih berkesan dan mengurangkan faktor kerja pertanyaan. Pemantauan pergerakan kerja, kemajuan pasukan ukur, kedudukan harta modal dan pengurusan Pejabat Ukur Daerah berkaitan juga dapat dilakukan dengan mudah dan cepat.
Sistem Pengurusan Data Kadaster (SPDK)
Sistem ini melibatkan aktiviti-aktiviti seperti pengeluaran Pelan Akui, produk ukur kadaster digital, pengurusan pangkalan data kadaster digital, pengurusan pangkalan data ukur kadaster (PDUK) dan Sistem Pengurusan Pangkalan Data Imej Dokumen (SPID). Melalui sistem ini JUPEM mampu memberikan perkhidmatan ukur tanah digital yang lebih cekap dan lebih berorientasikan pelanggan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan