Rabu, 24 Ogos 2011

Pemandu Pejabat SUK meninggal dunia

Raya dah makin hampir teringat pulak pada aruah ayah aku yang telah meninggal pada 2009. jadi aku cuba cari dalam arkib utusan sebab dulu cerita tentang ayah aku ni pernah keluar dalam surat kahbar dan aku pun terjumpa. aku letak dalam blog ini utuk buat kenang-kenangan dan mari kita sedekahkan Al-fatihah semoga berada di tempat golongan orang yang beriman...

PEKAN 6 Dis. - Seorang pemandu Pejabat Setiausaha Kerajaan (SUK) negeri meninggal dunia setelah diserang sakit jantung ketika bertugas pada majlis istiadat penganugerahan darjah kebesaran dan pingat sempena Ulang Tahun Hari Keputeraan Ke-79 Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah di Istana Abu Bakar, di sini hari ini.

Kejadian berlaku semasa mangsa, Zainal Abidin Talib, 50, yang berasal dari Kuantan, menunggu di dalam kenderaan rasmi kerajaan negeri.

Ketika itu, mangsa baru menghantar Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui dan menanti majlis berakhir.

Namun secara tiba-tiba Zainal diserang sakit jantung dan mengalami sesak nafas.

Peristiwa itu disedari oleh seorang pegawai pengiring Fah Kui dan secara kebetulan berada di dalam kenderaan yang sama.

"Ketika itu saya duduk di kerusi sebelah pemandu dan dia ada beritahu tak sihat lalu baring selepas mengambil ubat. Tiba-tiba dia terus kejang," katanya yang enggan dikenali.

Beliau kemudian bergegas meminta bantuan seorang petugas di situ. Lelaki tersebut terus meluru ke arah kumpulan wartawan yang berada di luar pintu Balairung Seri sementara rakannya berkejar ke belakang untuk mendapatkan pasukan paramedik.

Namun kelewatan pegawai dan kakitangan perubatan itu bertindak meresahkan orang ramai.

Malah pegawai dan kakitangan paramedik terbabit dilihat seperti 'hilang arah' sehingga mangsa terpaksa dibawa keluar oleh beberapa petugas tanpa bantuan pernafasan.

Pegawai dan kakitangan perubatan terbabit ketika ditanya tentang alat bantuan pernafasan memberitahu, alat itu di dalam kenderaan.

Zainal kemudian dikejarkan ke Hospital Pekan sebelum disahkan meninggal dunia dalam perjalanan.

Ketua Polis Daerah Pekan, Pemangku Supritendan Yahya Othman ketika dihubungi mengesahkan Zainal meninggal dunia kira-kira pukul 12 tengah hari.

"Mangsa meninggal dipercayai akibat sakit jantung," katanya.
Sumber dari Arkib: Utusan ARKIB : 07/12/2009

Tiada ulasan:

Catat Ulasan