Khamis, 7 Julai 2011

KOD ‘Q’

KOD‘Q’yang selalu digunakan oleh pengguan Radio Amatur

QTH =Dimana lokasi anda
QRT =Saya tutup station
QRG =Adakah ulangan saya tepat
QRH =Adakah Ulangan saya berubah
QRL =Adakah anda sibuk
QRZ =Siapa yang memanggil
QSO =Bolehkah berkomunikasi
QRN =Saya menerima gangguan static
QSL =Hantar pengesahan
QRM =Adakah anda menerima sebarang gangguan
QRS =Gangguan pemancar
QRP =Guna kuasa rendah
QSB =Adakah signal saya menurun
QSK =Adakah anda mendengar saya QSO
QSN =Saya boleh mendengar anda QSO
QRV =Adakah anda telah bersedia
QRO =Guna kuasa tinggi
QRK =Kekuatan audio
QSA =Kekuatan signal
QSY =Boleh kita tukar ulangan
QRU =Ada berita untuk saya
QSP =Adakah anda boleh terima pesanan
QRX =Saya siap sedia
QTR =Apakah waktu sekarang
QRY =Tunggu giliran untuk QSO
QST =Beri makluman sahaja
QRA =Siapakah pemanggil ( nama )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan